lördag 21 februari 2015

Fick en ny livsstil genom min träning

Det finns många olika anledningar till att man börjar att träna, och några av dem listar jag lite längre ner i texten. Men det som är så roligt med träning är att det hela tiden kommer nya klasser, grupper, övningar eller sätt man kan utföra sin träning på, och detta är bra både för oss som tränar regelbundet men även för er som inte har hittat rätt i tränings djungeln. Om du inte har funnit rätt typ av träning än, så fortsätt leta genom att läsa artiklar i tidningar & på nätet, bloggar och lyssna på andra som pratar om sin träning. Kanske just DU t.o.m. finner en ny livsstil!

Men oavsett anledning så krävs det att du är motiverad, och gärna att du har en träningsplan med ett mål som du vill uppnå med just din träning för att lyckas.

Om man inte har tränat tidigare, eller kanske har haft ett längre uppehåll så är det viktigt att anpassa sin träning och inte gå ut för hårt i början, detta kan vara en svår balans då vi oftast är fulla av inspiration & energi när vi har bestämt oss för att ta tag i vår träning. Men om man går ut för hårt i början så hinner inte musklerna anpassa sig, och då drar vi lätt på oss skador och man ser träningen som något negativt och ett misslyckande.

För min motivation så behöver jag tycka att min träning är kul och omväxlande, jag vill ha tydliga och enkla mål till vad jag vill uppnå. Efter ett längre träningsuppehåll p.g.a gallstensproblem så utmanade jag min man i början på 2014 med att vi skulle ha minst 30 minuters träning varje dag under två månader. Visst var det jobbigt att få in rutinerna, men efter ett tag så blev det helt naturligt att man promenerade istället för att ta bussen, och 30 minuter kan man oftast finna tid till för det behöver inte innebära att man varje dag ska till gymmet, det kan vara en promenad i rask takt, en löprunda på lunchen, träna mage & rygg hemma, yoga hemma eller ute i naturen etc.

Jag älskar meditera & yoga

Något annat jag vill påpeka är att man bör anpassa sin träning efter sina förutsättningar och sin hälsa, och då menar jag inte om man blir sjuk för då vet de flesta att man bör avhålla sig från att träna. Lär dig lyssna & tyda just din kropps signaler, hur hårt och hur långt kan du pusha den  idag? Eftersom det finns så många olika sätt man kan utföra sin träning på så kan du säkert finna ett sätt som passar dig just nu om det skulle vara så att du inte kan träna som du brukar. Men försök att fortsätta att hålla igång, för din kropp & själ mår bra av din träning.

Min träning är väldigt varierande, och nedan kan du läsa lite vad jag brukar träna;
  • Simma - minst 1 km
  • Vattengympa - kan vara hur kul & jobbigt som helst med rätt instruktör
  • Promenera - längre skogspromenader, eller 30 min rask promenad
  • Springa - håller på med löpträning för att få upp min löpteknik
  • Shape - en klass med fokus på styrka, kondition, balans & rörlighet
  • Crosstraining - en cirkelträning med fokus på kondition & styrka
  • Cycling/spinning - högintensiv träning på cykel med eller utan pulsband
  • Bodycombat - en klass med kraft & energi från karate, taekwondo, boxning
  • Core - fokus på mage & rygg
  • Zumba - dansklass med fokus på kondition och rörlighet
  • Tennis -ny utmaning för mig som jag spelar med min man, kul & svettigt
  • Yoga - med fokus på sin andning, styrka, rörlighet & balans
  • Bodybalance - hitta balansen i kroppen genom Thai Chi, Yoga & pilates
  • Meditera - träning att vara närvarande & lyssna på kropp & själ
Jag tror om man känner glädje istället för tvång - så lyckas man med sin träning!

När jag skulle välja yogamatta så valde jag mellan dessa två (om du vill ha tips)

 Master Yogamatta Premium Eco Friendly - Pris ca. 400:-

Yogamattan är tillverkad av TPE vilket är ett helt miljövänligt alternativ utan PVC. Mattan är helt luktfri och har ett halkfritt mönster vilket gör den till ett bra val av första yogamatta tyckte jag. Måtten är 185 x 61cm och 5 mm tjock.
ECO-ION TM - Pris ca. 600:-

En Eko intelligent yogamatta som  främjar yoga genom att frigöra negativa joner i luften när man tränar. Mattan innehåller en speciell blandning av eteriska oljor, dessa oljor har tillskruvats att de ska främja meditation, närvaro & klarhet. Mycket slitstark, bra "sticky förmåga" tvättbar. Mått 185 cm och 4 mm tjock. Denna mattan kommer jag köpa nästa gång.
Gå ner i vikt:
Många tränar för att de vill gå ner i vikt, och då fokuserar man mycket på konditionsövningar. Men man ska alltid försöka ha en balanserad träning, för man måste även bygga upp muskler för att bli starkare så man orkar med att springa, cykla etc. Men framförallt fokusera på kosten, för annars kommer du inte gå ner i vikt.

Hälsoskäl:
Av olika anledningar så kanske du måste träna för att hälsan kräver det, försök att finna en träning som funkar och som förhoppningsvis kan hjälpa dig att komma tillbaka till din vanliga träning om du har tränat tidigare. Var realistisk och utgå från vad du klarar av nu, och inte vad du brukar klara av när du är frisk för det skapar bara negativ energi.

Bygga muskler:
Detta är inget som jag har haft som fokus utan mest gjort för att orka med min träning, och för att minska risken för skador. Men om du verkligen vill bygga muskler så krävs det regelbunden träning, extra mycket proteiner och troligen något extra tillskott, med fokus på att uppnå sitt mål.

Finna en ny livsstil:
Man kanske vill finna en ny livsstil, där träningen blir en del av ditt liv och inte ett krav. Detta är något som du måste göra själv ,och finna en stor glädje i då den är en långsiktig planering. 
Om du lyckas så kommer du fylla ditt liv med extra mycket glädje & energi.

Utmaning:
Till sist vill jag tipsa om att när träningen  inte är lika utmanande längre, så testa något nytt. Min största utmaning hittills var när jag tränade med Exrtremefit och testade deras Boot Camp, som är en slags militärisk träning utomhus tre gånger i veckan under sex veckor kl. 06:30 - Grym utmaning!!

LYCKA TILL  med din träning vilken träningsmetod du än väljer!!
Kram Cissi

Ps. Jag är inte utbildad inom hälsa eller träning, utan alla tankar och funderingar är bara mina personliga

2 kommentarer:

  1. Att ha någon som pushar & berömmer gör ju förstås att motiveringen höjs, och där är du ett fantastiskt stöd för mig samt med avlastning så jag får tid för min träning ❤️

    SvaraRadera