tisdag 10 mars 2015

45 år och mitt i livet

Jag är inte ung & jag är inte gammal, så jag antar jag är medelålders men använder vi ens det ordet längre?? Jag kallar det för att befinna sig mitt i livet, och jag älskar det :-)

Jag har inte haft så mycket längtan i livet till att vara äldre eller yngre utan har trivts bra där jag har befunnit mig åldersmässigt, förutom när man var liten och stundvis längtade till att bli stor och få bestämma själv.... men det har nog alla gjort.

Men idag är jag 45 år, och jag måste säga att den är en fantastisk ålder!!
Så varför är denna åldern så bra?? Ja i mitt fall och många som jag känner så har man runt 40 landat rejält i livet, man har livserfarenhet och man vet vad man  vill. Jag har hunnit prova diverse olika yrken, levt i olika förhållanden, fött tre barn och mött en hel del motgång & medgång i livet.

Jag har under några år diskuterat med olika personer i olika åldrar om man säger tjej eller kvinna till oss som är 40 +? Svaren har varierat, men tant har i alla fall aldrig kommit upp.  Förra veckan var jag hos frisören som berättade att jag hade fått mina första gråa hårstrån, och med tanke på hur min höst sett ut med all min oro för mina barn så kunde jag väl inte bli förvånad direkt. Men visst var det en märklig känsla när hon sa det, och jag insåg att nu kan jag nog skippa att kalla mig tjej, men jag är en stolt kvinna i några av mina bästa år.



Jag har hittat mannen i mitt liv som är min själsfrände, jag har uppfostrat en son som fyllt 19 år, och har fortfarande två yngre barn som är mellan 10-13 år men det är inga småbarn även om de håller mig sysselsatt då de har diagnoser inom Autism & ADHD. Min mamma dog för fem år sedan, och jag har blivit sviken av vänner som jag litade på, men jag har även överraskats av vänner som har tagit ett stort kliv framåt när jag verkligen har behövt stöd i jobbiga stunder i livet. Vissa händelser påverkar oss mer i livet än andra, och genom dessa utvecklas vi och blir oftast lite starkare som individer.

Livet är för kort för att inte njuta av alla stunder som bjuds!

Livet förändras och det är viktigt att vi lyssnar på vad kropp, själ och hjärta mår bäst av, så för några år sedan ökade jag min livskvalitet genom att fokusera på vad som fick mig att må bra. Förut så var jag en riktig partyprinsessa ute i krogvimlet och hade många ytliga bekantskaper för det var det som skänkte mig glädje & gav mig energi under mina barnfria veckor . Men de senaste åren så har jag fokuserat mer på att finna en balans i livet genom hälsa, träning, naturen, kärleken till min man, familj och alla underbara vänner som jag har förmånen att ha i mitt liv, och visst blir det en krogrunda då och då även om jag inte stänger stället längre :-). Livet är helt enkelt för kort för att slängas bort på något eller någon som inte är värd det, så följ ditt hjärta och njut av livet.

KARMA - What goes around comes around!

Karma är något som jag tror på även om jag inte är troende inom buddismen, jag tror att det är resultatet av en människas handlingar, ord och tankar under dennes livstid. 



Wikipedia om Karma
" När en varelse agerar med tankar, känslor och handlingar lämnas ett spår både på  omgivningen och i den egna organismen. Avtrycket får både omgivningen och varelsen att reagera i enlighet med naturlagarna. Naturlagarna sörjer alltid och överallt för att varje orsak får sin bestämda verkan och dessa kallas sammantagna för KARMA" 

Peace, Love & Understanding
Cissi



2 kommentarer:

  1. Vad bra skrivet Cissi!! Gillar din filosofi till hur livet ska vara! 😍👍 Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carolina, vad kul att gillade mitt inlägg och att du tog dig tid att lämna en kommentar <3 Kram

      Radera