lördag 30 maj 2015

När jag blev förälskad i Molivos på Lesbos i Grekland


Att läsa om ett resmål och känna på sig att det kan vara rätt, till att ett dygn efter ankomst inse att man har blivit förälskad i platsen är inte dåligt. Hela ön är väldigt naturskön med en skiftande natur från söder till norr, men det är inte bara naturen utan det är själva stämningen som gör den så magisk. 
Denna bilden var en av de som  fick mig att välja Molivos som resmål [Foto@Ving]

Molivos - Välkommen till Grekland
Visst finns det turister här, men det är genuin känsla av Grekland och man känner en ynnest över att få befinna sig här i Molivos eller Mithimna som den också kallas. Staden är en gammal fiskeby med en liten hamn och hela staden är väldigt pittoresk med hus som klättrar upp på en bergssluttning från havet, och längst upp ligger en gammal borg. Hela staden är byggd som en labyrint och med massor av backar av stenbelagda trottoarer så man får bra benträning. Nedan kommer några bilder från utsikten här i Molivos och i nästa blogginlägg från min resa kommer jag dela fler bilder från själva byn. I denna blogg ska jag berätta om min första vandring på ön från Molivos till Petra och om hur det känns att åka iväg på egen hand utan man & barn.

Utsikt över Molivos kustremsa
Utsikt uppe från borgen till Turkiet (ganska nära)
En fiskebåt på väg ut i solnedgången

Dinner with a view at Gatos

Många tvekar att resa själva...
Om man är van att klara sig själv så finns det ingen anledning till att inte resa själv, man väljer ett remål som uppfyller syftet med vad man vill ut få av resan och ett resmål där man tror att man kan känna sig trygg (speciellt om man reser som ensam tjej), och bästa sällskapet har man väl redan i sig själv *ler* Jag sökte efter ett ställe som hade vacker natur och med en lugn & trevlig atmosfär där jag skulle kunna återhämta mig & samla lite krafter. Alla mina önskningar gick i uppfyllelse när jag kom till denna ö, och för första gången på länge så kan jag känna lite harmoni. Jag bor på ett litet hotell med små lägenheter som drivs av en mycket trevlig ägare som skapar en familjär stämning varje dag i deras lilla bar/servering, på ena sidan ser man havet och hela sluttningen där Molivos ligger och på andra sidan ser man bergen och utanför min balkong går fåren och betar så miljön kan inte bli mer rofylld. På denna ön finns det många vandringsleder, men förutom det så utövar jag min yoga & mediterar varje dag, samt läser böcker. Jag reser med Ving och på transfern från Mytellini till Molivos så berättade guiden om öns historia och vad vi passerade, och andra dagen anordnade de en byvandring upp till borgen som avslutades i hamnen med ouzo som de gör bäst på Lesbos i hela Grekland sägs det. För min del var det staaaarkt och luktade godare än det smakade. Efteråt gick jag och strosade själv lite i hamnen och tog mig upp till shoppinggatan där det finns några restauranger med terasser som man kan njuta av utsikten och även deras goda mat på Gatos. Jag träffade även ett svenskt par som tipsade mig om en nudiststrand för den skulle jag nog gilla, hahaha tror jag hoppar den ;-)

Vandringsled - Molivos/Petra
Imorse när jag vaknade så gick jag bara upp och klädde på mig då jag ville komma iväg så tidigt som möjligt för att slippa vandra mitt på dagen när det är som varmast. Jag hade kollat ut hur jag skulle gå och vilken vandringsled som gick till Petra, det var bara en sak som oroade mig (och det var inte lite heller) det är att det ska finnas en hel del ormar på Lesbos och även en som är riktigt giftig, och den ville jag helst undvika att stöta på eftersom jag både har ormfobi och är allergisk mot ormbett och skulle ju som sagt vandra själv. Men jag pratade med guiderna och andra som hade vandrat som sa att ormarna blev rädda när de kände i marken att man kom vandrande och att de som vandrar mycket knappt sett några ormar alls under sina vandringar, så jag bestämde mig för att min ormfobi inte skulle få hindra mig att gå vandringsleden över bergen då det inte bara var en smal stig så jag kunde ha bra uppsikt (ni ska inte tro att jag hoppade högt när det prasslade i diket.. hehe) Men jag gick 5 km och det var en fantastisk känsla att vandra i denna vackra natur, och jag är både stolt och glad över att jag gick den. 

Vandringsleden över bergen till Petra
Långt därborta kan man se Petra vid kusten
En svettig men glad tjej som njuter av sin vandring
Petra är känt för sin "fina" strand vilken jag inte tyckte var så märkvärdig, men jag är väldigt kräsen när det kommer till sandstränder. Sedan är de kända för sin kyrka men den missade jag helt så får väl komma tillbaka en annan dag denna resan eller när jag tar med mig Hasse hit för jag vill gärna återkomma till denna vackra ö som har snott åt sig en liten plats i mitt hjärta redan. Eftersom jag inte åt frukost innan jag gick så satt det fint med frukost på en av serveringarna vid havet, nackdelen var arr det blåste friskt och eftersom jag svettats under min vandring både över tempot & värmen så blev jag lite kall och bestämde mig för att börja min vandring tillbaka till Molivos längs kusten som skulle vara ungefär lika lång dvs. ca 5 km. Jag fick snabbt upp värmen då man började med att ta sig över ett berg, och i emellanåt stupade det brant ner precis vid kanten som jag tyckte var lite otäckt.


Frukost/Brunch på ett café på stranden
Det fanns gott om restauranger längs strandpromenaden i Petra
En stenbelagd trottoar vandrade man på längs bilvägen 
Vacker utsikt mot Molivos och med Turkiet på andra sidan.


Återhämtning efter vandringen
Efter att ha vandrat ca 1,2 mil så var jag rätt trött och bestämde mig för att vila resten av dagen, det blev en stund vid poolen för att koppla av med min bok. På kvällen blev det en sväng på 2 km till piren och en av de mysiga restaurangerna där, i kväll föll valet på en restaurang som jag hade läst hade bra omdöme men jag tyckte inte den var något vidare så önskade att jag hade stannat på hotellet.

Det gäller passa på när molnen håller sig borta

Utsikt över hamnen och Kanin ön i skymningen

Jag känner livsglädjen komma tillbaka så smått
Vacker utsikt från där jag bor
Detta var lite om mina två första dagar här på Molivos - Lesbos - Grekland, imorgon bär det iväg ut till havs på en båttur så då får benen vila i alla fall.


Kram Cissi & tack för att du läser min blogg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar