söndag 10 januari 2016

Ö-luffa i Thailand - bästa resan

Vi var i Thailand i ca. 3 veckor, och ville se så mycket som möjligt så vi bestämde oss för att Ö-luffa. Vår budget för boende var ca. 500:-/natt för två personer så vi bodde bra, åt nästan bara thai-mat vilket är billigt, och förutom flygen så kostade inte våra transporter så mycket. Med andra ord mycket resa och många minnen för en lagom stor summa pengar.

Resrutt som var planerad:
  • Flyg från Stockholm till Bangkok
  • Flyg från Bangkok till Koh Samui
  • Flyg från Koh Samui till Krabi
  • Flyg från Phuket till Bangkok/Stockholm
Vi valde att boka flygen hemifrån, eftersom vi först skulle hälsa på några vänner till oss som bor i Bangkok så det var enkelt att veta när vi skulle flyga vidare till Koh Samui. Sedan hade vi även bokat flyget från Koh Samui till Krabi, men efter det var det nästan två veckor där vi tog dagarna som de kom och bokade båttransfer för att ta oss runt på olika öar i södra Thailand innan vi flög hem från Phuket.

Koh Samui
Hur svårt det än var att lämna våra vänner i Bangkok så längtade vi efter att få komma iväg till alla vackra öar, och redan på flygplatsen så kändes det mysigt. Vi bodde i slutet av Chaweng bukten där det var lugnare på "First Beach Bungalow Resort", och åkte toktok in till Chaweng där det finns massor av restauranger, barer, butiker, Thai-boxningsstadium och en massa ställen att festa på. Stranden längs hela bukten är jättefin och vattnet inbjudande turkost.
Flygplatsen
Chaweng-bukten
Dag nummer tre hade vi bokat vår första båtutflykt till öarna Koh Tao och Koh Nang Yuan som ligger norr om Koh Samui, det tar ca 1 timme och 45 minuters båtfärd för att komma dit. På vägen dit passerar man efter ca. 20 minuter Koh Phangan som är känd för sina fullmånes-fester på stränderna (inget för oss). Väl framme så är det så värt båtresan, vattnet är helt kristallklart och lockar folk från hela världen som kommer hit för att snorkla och dyka. Nang Yuan är en vacker formation bestående av tre öar med vita sandstränder emellan sig och är belägen precis nordväst om Koh Tao.
Norra Koh Samui en tidig morgon
Koh Nang Yuan och dess härliga vatten
Fjärde dagen och vår sista hela dag på Koh Samui spenderade vi i Chaweng, och på kvällen valde vi att besöka "Sydney Steak House" för andra gången som ligger mitt i city och som vi gillade.

Koh Lanta
Dagen efter var det dags för oss att bege oss till flygplatsen för att fortsätta vårt äventyr och flyga vidare till Krabi, när vi landade köpte vi dricka och satte oss i en minibuss som väntade på oss för att köra oss ner till Koh Lanta landvägen och över med två bilfärjor. Väl framme installerade vi oss i vår lilla bungalow på "Lanta Nice Beach Resort" och gick ner och badade på stranden.
Lanta Nice Beach resort
Stranden utanför vårt resort
Även detta ställe ligger en bit ifrån där det är lite mera puls, men det passade oss bra. Vi solade, badade, fick thai-massage, åt middag på stranden och skickade upp ljuslyktor. Det är även så fiffigt att när man ska åka vidare med en speed-boat så kan man bli upplockad på stranden där man bor om man gör upp det vid bokningen. Vi bokade en dagsutflykt med Lanta Garden Hill Speed Boat till de fyra öarna - Koh Chuack, Koh Ngai, Koh Muuk och Koh Kradan. Under denna dagen så snorklade vi på olika ställen, besökte den kända "Emerald grottan" där man simmar in i grottan och efter ett tag kommer man ut i en sagolik lagun och besökte även några riktiga paradisstränder.
Här snorklade vi utanför Koh Ngai
Emerald Cave -
med turister på väg in och ut i led
Lunchstopp på Koh Kradan
En del av paradiset
När vi kom tillbaka till vår resort efter utflykten bestämde vi oss för att åka ut och bo några nätter på Koh Ngai som även kallas Koh Hai, så vi bokade båttransfer och boende. Sedan frågade vi personalen om vi kunde lämna kvar våra stora ryggsäckar där några dagar medan vi var på nästa ö, och det gick bra, så vi lämnade in smutskläderna för tvätt bokade en ny bungalow hos dem och drog iväg med bara en mindre väska och pass morgonen efter.

Koh Ngai - Koh Hai
Denna ön är verkligen som att komma till paradiset, stranden och vattnet är helt perfekta. När vi var här så fanns det inget större nöjesutbud, utan kanske bara 5-10 ställen att bo på som alla hade någon liten bar och restaurang. Vi badade på dagarna och på kvällarna satt vi på stranden och drack en drink under en stjärnklar himmel och såg hur vattnet sögs ut till havs när det var ebb, ja det var romantiskt, avkopplande och helt MAGISKT!!
Välkommen  till Koh Ngai
Här njöt vi av lata dagar och följde flod & ebb.
Tillbaka på Koh Lanta
Kändes lite som att komma hem när vi kom hit efter vår 3-dagars utflykt till Koh Ngai, kläderna var tvättade och nu hade vi en bungalow precis intill havet. Vi njöt några dagar till innan vi reste vidare.
Utsikt från vår bungalow
En av alla vackra solnedgångar
 Dags att dra vidare
Vi tog våra saker och begav oss till hamnen i Koh Lanta för att ta en av expressbåtarna till Phi Phi-öarna, när man kom fram dit så blev det nästan en chock med alla människor och alla försäljare som gapade efter att ha varit ute på dessa rofyllda öar. Vi tog oss iland och inväntade att vår longtail-boat skulle ta oss till vår resort med en kall öl, sedan njöt vi av båtresan dit för att få veta att deras internet hade varit avstängt och vår bokning hade blivit felaktigt godkänd. Det var första och enda gången på vår resa och vi gjorde trots allt en hel del bokningar under dessa tre veckorna, men då bestämde vi oss för att åka tillbaka till hamnen och fortsätta till Phuket då Phi Phi-öarna inte gav det bästa intrycket till oss.
Hamnen på Phi Phi
Longtail båt som vi åkte
Båtarna går ganska ofta till Phuket så vi tog nästa båt och kom fram till Phuket som jag absolut inte gillade och ville vara kvar i, massor med folk och prostitution där tjejerna verkligen försöker få med sig killarna även om man gick i sällskap. Vi köpte båtbiljetter och bokade boende för att åka vidare redan nästa morgon.

Racha Island (Raya Island)
Vi blev hämtade på vårt hotell tidigt på morgonen, och var ute på Racha Island vid lunchtid. När man kommer fram till ön så möts man av en helt sagolik vit strand som är så otroligt finkornig, vi blev hämtade och fick skjuts upp till vår resort som låg på andra sidan ön " Ban Raya Resort & Spa". Vi fick ett bra rum som vi hade fått mycket rabatt på eftersom vi bokade så tätt inpå med Agoda. Vi trivdes jättebra med vårt boende, och restaurangen serverade riktig god thai-mat. På dagarna tog vi skjuts ner till stranden och njöt av våra sista dagar på denna semestern, och på eftermiddagarna badade vi i deras härliga pool och åt god mat.
Raya Island
Ban Raya Resort & Spa - Poolen
En annan strand med mindre folk
Dessa fanns även vilda på ön

Varning!!
Det enda som vi var missnöjda med var bolaget som vi köpte vår båtresa av till Raya Island, de var katastrofala. Om jag kommer på namnet så ska jag skriva det, men minns inte nu tyvärr. Vi höll inte på att komma med någon båt in till fastlandet, och när vi väl gjorde det så hade de inte ordnat vår taxi som vi redan hade bokat och betalat via dem som skulle ta oss till Phuket flygplats. Det blev en jakt utan dess like på att hitta någon som kunde köra oss på detta ödsliga ställe utan att ta en förmögenhet när de förstod vi var i knipa och vi höll på att missa både flyget till Bankok och Stockholm. Tillslut var det en ung tjej som erbjöd sig att köra oss och hon körde så sakta så frågan var om hon hade körkort, men vi kom fram till flygplatsen 50  minuter innan vi skulle lyfta och lyckades checka in trots att vi inte var där i tid för incheckningen. Så ett varmt tips är att sov sista natten innan hemresa på fastlandet nära flygplatsen så ni inte hamnar i vår situation.

Höjdpunkter
Jag kan tänka mig att återvända till Koh Samui, Koh Lanta, Koh Ngai, Racha Island och i framtiden vill jag även åka till Koh Lipe och Similan Island för de hann vi inte besöka på denna resan. Skulle jag bara välja ett ställe att vara på en längre tid så skulle jag välja Koh Samui för där har man det mesta, och de är väldigt trevliga och artiga där. Sedan är ju Bangkok en höjdpunkt, men bara för att mina vänner bor där och det är intressant att få ta del av deras vardag där inga turister är.

Källa:
Denna resan gjorde jag tillsammans med min man 2013, men jag har kollat så att man fortfarande kan bo där vi bodde, åka på samma utflykter och använda samma båttransport i Koh Lanta som vi gjorde för tre år sedan. Bloggade inte då så det fick bli nu, när jag ändå skulle tipsa sonen om olika öar på hans backpackning-resa med sin kompis .

Detta är ett av mina bästa restips, så ut och upptäck Thailand genom att Ö-luffa och tänk på att man hoppar av båtarna i vattnet så en ryggsäck är att föredra när man ska förflytta sig :-)