tisdag 18 augusti 2015

Tänker du långsiktigt när du handlar- köper du Svenskt?

En av de stora debatterna just nu handlar om våra älskade mjölkkor, och precis som man får i ett demokratiskt land så går åsikterna i sär. Det som jag hoppas med detta inlägget är att man kanske tänker efter inte bara en gång när man handlar, utan ytterligare än gång och då lite mer långsiktigt.

Tänk på att det är nu vi har valmöjligheten - om vi inte väljer SVENSKT nu så kommer vi troligen inte kunna välja det i framtiden!!

Detta handlar inte bara om mjölk - utan om alla mejeriprodukter som ost, smör, yoghurt, kvarg, fil, gräddfil, grädde, glass, etc. Det är här man behöver tänka ett steg längre, och det är då vi gör skillnad när vi handlar och väljer råvaror/produkter som kommer från Svenska gårdar.


Det är lätt att gå "vilse" när man handlar och "tro" att man köper Svenskt, därför kan det vara bra att kanske försöka avsätta en längre stund och verkligen kolla upp vart det vi handlar kommer ifrån. Många köper bregott, men det är bara ekologisk bregott som är garanterat gjord på svenska råvaror. Jag tycker själv att det är svårt ibland att finna information om vart råvaran har sin härkomst, men då är det väldigt smidigt att använda appen "Bonde på köpet" bara scanna streckkoden och du får direkt en tumme upp om den kommer från en svensk bonde. Det tar lite längre tid men det är på detta viset vi tänker långsiktigt och verkligen hjälper våra Svenska bönder, och har du barn så scannar dem troligtvis med glädje dina varor :-)

Vad kan vi då göra för hjälpa de svenska bönderna?
- Handla råvaror/produkter som kommer från Svenska gårdar (gäller allt inte bara mejeri)
- Handla närproducerat
- Handla i Gårdsbutiker
- Handla ekologiskt (som t.e.x. bregott)
- Stödja #mjölkupproret och #förmjölken
- Engagera oss och visa butikerna & politikerna vad vi tycker

Appar som enkelt kan hjälpa oss? 
- Bonde på köpet (om produkten/råvaran kommer från en svensk bonde)
- Gårdsnära (Vart närmsta gård finns där man kan köpa närproducerad dryck & mat etc.)


Vem är då jag?
  • Jag är en 3-barns mamma som vill använda svenska råvaror när jag lagar mat till min familj
  • Jag har en son som är 14 år och som vill utbilda sig till bonde och därför kommer söka till jordbruksgymnasiet om två år. Varför? - Jo för att han älskar djuren och livet på en bondgård.
  • Min son hjälper redan nu till på två bondgårdar med att mjölka kor, och andra lättare göromål.
  • Jag saknar utbildning inom jordbruket, men blir mer och mer engagerad i det då min oro växer när fler och fler mjölkgårdar stänger igen och jag förstår vad detta kan leda till på sikt.
  • Jag vill ha en framtid där vi kan fortsätta köpa svenska råvaror, och där våra bönder kan bedriva verksamhet på sina gårdar utan att behöva gå på knäna p.g.a. prissänkningar och konkurrens av andra länder som har helt andra riktlinjer för sin djurhållning. 
  • Jag vill att djuren ska ha det bra och må bra, 
  • Jag vill ha en levande landsbygd i Sverige.

Korna har kommit in från bete och står nu och väntar på att få bli mjölkade, och  till skillnad från oss människor som stressar och knuffas för att hinna på bussar etc så går de lugnt in i ladan och ställer sig på nästa lediga plats tills bonden stänger grinden när det är fullt, och resten väntar lugnt till grinden åter öppnas och det blir deras tur. Dessa kossorna mår bra och därför väljer jag svenskt.
(Erik 14 år på bilden)

Det finns en stor grupp av Sveriges invånare som är medvetna om detta och som tycker likadant som mig, vi måste bara visa det tydligare genom att verkligen välja och efterfråga produkter som kommer från Svenska gårdar. Samt hjälpas åt att få andra att förstå varför detta är så viktigt för oss!!

Tack snälla för att du läste och tog del av mina personliga tankar!
Cissi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar