onsdag 25 mars 2015

Medmänskligheten - vart är den på väg?

Alla är vi lika mycket värda - ja det är något som jag tycker i alla fall.
I detta inlägget så skriver jag om hur jag upplever att vi bemöter varandra ute i samhället, och vad man kan tänka på i sitt  bemötande med andra människor.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Jag tror att många behöver ta sig en tankeställare, och istället för alla svordomar försöka tänka sig in i andras situationer när de ser t.ex. tiggare & bostadslösa och inte dra alla över en kant. Det finns ingen som föds till världen med målet att hamna utanför i samhället, utan det är konsekvenser av något som har gått fel någonstans i livet.

När jag var liten så fick jag lära mig att hälsa tillbaka, på de som hälsade på mig 

Det är alltid så härligt när man möter någon med en glad unge i barnvagn som hälsar på allt och alla de möter, och sen se hur glada de blir när man hälsar och ler tillbaka. Varför är det så många vuxna i framförallt storstan som inte tar sig tiden att bemöta en hälsning man får från någon okänd som man passerar, det tar ingen tid och kostar inget.


När vi själva är ute och reser så berättar vi gärna om hur vi blir bemötta av ortsbefolkningen, så uppenbart är det viktigt för oss hur vi blir bemötta. Varför tror vi då att det inte spelar någon roll för de som har hamnat utanför i samhället hur de blir bemötta? När jag för många år sedan arbetade på ett konditori så fick jag ofta höra "varför får du alla trevliga kunder?" Då svarade jag att det beror kanske på att jag bemöter dem med ett leende och respekt  :-)

Döm inte någon du inte känner, då du inte vet vad de har gått igenom

En bra regel att följa är den ovan, för oavsett hur du uppfattar en person så vet du inte om det stämmer förrän du lärt känna den personen. Vi kan lätt tycka si och så om människor vi möter, men försök att hålla ett öppet sinne och börja alltid med att bemöta en person med vänlighet & respekt. Jag vet att alla människor inte har goda avsikter, men måste vi utgå från det och döma ut vissa människor vid bara anblicken?


Alla är vi olika och med olika förutsättningar - men i grund & botten är vi lika

Att vi är olika är det som berikar vår värld, och alla kan vi göra något för att skapa en bättre värld!!

Tack för ordet, och för att ni tog del av mina tankar!
Cissi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar