onsdag 3 juni 2015

Båtutflykt med BBQ till Skala Sikaminias

Tänkte jag skulle göra en utflykt som Ving hade att erbjuda, och då valde jag en båtutflykt med BBQ. I utflykten ingick det att man kom till Skala Sikaminias som skulle vara en väldigt charmig liten fiskeby, och att båten efter det åkte och ankrade upp i en lugn bukt för att man skulle kunna bada, snorkla och sola medan besättningen grillade lunch till oss. Jag valde att åka på söndagen för det var mitt i min resa, samt att det var mors dag och tyckte jag var värd att njuta lite extra denna dagen.



När jag landade i torsdags så regnade det, vilket inte gjorde något då jag var extremt trött efter resan hit och inte hade sovit något, så den dagen sov jag och läste en bok och njöt av att vara själv. Dagen efter regnade det på dagen och jag ägnade mig åt yoga, meditera, läsa innan det skulle bli en byvandring vid 17-tiden och då sprack det upp och solen visade sig för första gången. På lördagen var det halvklart och jag gick på min första vandring till Petra, men om man nu skulle på båtutflykt så ville man ju gärna att det skulle vara riktigt soligt. När jag vaknade och tittade ut genom fönstret så var det klarblå himmel och solen strålade, snacka om att ha tur med vädergudarna. Jag packade ner badkläder ifall jag skulle vilja bada, men trodde det inte då havet här inte är varmare än 20-22 grader.
Båten skulle avgå kl. 10:30 från Molivos efter att den hade hämtat upp folk i Petra först, detta innebar att soldäcket var helt fullt redan när jag skulle gå ombord vilket jag tyckte vad trist då jag ville sitta uppe i solen och inte under tak om jag nu skulle vara ute hela dagen. Båtturen till Skala Sikaminias tog ca en timme och vid det laget funderade jag stark på att hoppa av där och strunta i BBQ och badviken då det inte fanns plats på soldäcket, men istället för att sörja det så bestämde jag mig för att njuta av stunden på båten och att jag befann mig i Grekland samt att solen sken. När vi kom in till fiskebyn så blev det livat på båten då besättning ropade om och om igen " BBQ/Skala Sikaminias?? Tydligen var man tvungen att göra ett aktivt val, för sedan åkte båten vidare och kom inte tillbaka förrän klockan 15:00 (3,5 timme senare) då den skulle åter till Molivos & Petra. Det välde av folk och jag bestämde mig för att trots allt stanna på båten då jag hade betalat för att åka på BBQ-kryssning.

Det mest kända i denna lilla by är deras lilla kyrka på piren

Helt rätt val att stanna på båten, för nu fanns det plats uppe på soldäcket där jag slog mig ner tillsammans med två andra svenskar som jag hade träffat som heter Lizz & Inger, båten åkte vidare och vi njöt av solen och värmen. När vi kom fram till bukten och de ankrade upp så började de tjoa igen " Swim, Swim" och folk började gå ner för att hoppa i och bada, ja vad 17 tänkte jag, ska jag bada något på denna resan i Egeiska havet så ska det ju vara nu så jag hoppa i jag också. Det var riktigt kallt först tyckte jag som hyperventilerade så att kapten skrattade och frågade om jag tyckte det var varmt? Jag svarade skrattande att nej men att han kan lägga mig på BBQ- grillen sedan så jag får upp värmen, men det behövdes inte för det blev riktigt skönt efter ett tag så jag simmade lite och njöt av det klara vattnet innan jag gick upp och la mig för att torka mig i solen.

Båten tog ca. 60 personer & ca 15 solstolar fanns det ombord
Kristallklart turkosblått vatten
Medan vi låg där och njöt av solen så stod besättningen och grillade souvlaki som de serverade med grekisk sallad, bröd och vin som smakade väldigt gott.

Smart ställe att ha grillen på, så länge inte maten rullade av den

Grekisk mat är väldigt gott, och till sjöss är det alltid extra gott

Efter maten så blev det ett dopp till i havet, sedan la jag mig i solstolen och läste min bok och bara njöt av att vara här och hur tacksam jag är över det. Sedan berättade besättningen att vi skulle lätta ankar och åka tillbaka till Skaka Sikaminias där vi kunde gå i land om vi ville i 45 minuter men jag låg så bra så jag bestämnde mig för att ligga kvar i min solstol och njuta. Nu hade jag förstått att det var två olika utflykter som var kombinerade på samma båt därav förvirring första gången vi ankom denna hamnen, då vissa tyckte det lät trevligt med BBQ och ville stanna kvar ombord men hade man inte bokat & betalt för det så fick man gå iland. Jag kände att 3,5 timme här var nog i mesta laget om man inte skulle äta lunch på någon av serveringarna var det var väldigt litet. När alla de andra var ombord så lättade vi ankar mot Molivos,



Eftersom det ligger restauranger & serveringar längs hela kajen så la båten till och alla vi ombord välde av mitt bland sittande restauranggäster, och en del såg minst sagt förvånade ut. På vägen tillbaka till hotellet så valde jag att stanna vid ett café som låg i utkanten av Molivos som Ving hade rekommenderat för de hade så stort utbud med frozen yoghurt med topping, crepes och annat gott. Jag köpte en frozen yoghurt med topping och trodde inte mina öron när hon sa att den kostade 7€, med tanke på att jag äter en middag för 9-11€ så var det dyrt och inte något speciellt, men då hade jag testat det stället. Nu gick jag tillbaka till hotellet för att koppla av lite på balkongen innan det var dags att vandra in till Molivos på kvällen för att äta. 

Kram Cissi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar