onsdag 3 juni 2015

Molivos - En pittoresk fiskeby med mycket charm

Som jag skrev i min första blogg från denna resan så har jag blivit totalt förälskad i Molivos och Lesbos, nu beror det såklart på vad man vill ha ut av sin resa men för mig så är det 100% rätt. Jag ville absolut inte till någon charterort och jag var inte heller ute efter någon badsemester, utan vad jag sökte var närheten till naturen. När jag vandrar på denna ö så tar det nästan andan ur mig för jag tycker det är så vackert, jag njuter och känner mig så tacksam över att få vara här. Sedan ligger Molivos förtrollande vackert på sin sluttning från havet och staden är full av historia precis som resten av ön, om man bygger något nytt så måste de bygga husen precis som alla andra hus här i sten och de får bara välja mellan typ fyra färger på lister & dörrar, och eftersom det är så smala & branta gränder så kan transporten bara ske med hjälp av åsnor då inga lastbilar får plats att köra upp här. Eftersom staden ligger på en sluttning så går man väldigt mycket uppför och nedför, samt att gränderna är som en labyrint så man går väldigt långa omvägar för att komma dit man ska.

Välkommen till Molivos/Mithymna
Uppför denna backen börjar shoppinggatan
På väg uppför shoppinggatan passerar man ett valv med denna utsikten
I början av shoppinggatan finns det några bra restauranger
som har terasser med utsikt över hamnen & solnedgången
Shoppinggatan i Molivos är utsedd till den 5.e vackraste i världen -
hela gatan täcks av grönska från träden som är helt magisk.
Massa smala charmiga gränder
Så här ser det ut tidigare på våren när blåregn blommar,
och färgar hela gatan lila @foto molivosfriends
Det finns precis som i övriga Grekland gott om kyrkor och kapell här i Molivos. Det är lite intressant att känna till att prästerna får gifta sig och skilja sig upp till tre gånger, men som kvinna måste du bära svart efter att ha skilt dig från en präst precis som om du är änka. Det finns även dörrar som man inte får passera i en kyrka, om en man gör det så måste man stänga kyrkan i 40 dagar, men om en kvinna gör samma överträdelse så ska kyrkan brännas ner. Nu när det är en del turister här så har de varit tvungna att anpassa det lite då det händer lite då och då att dessa överträdelser sker så då bötläggs man istället, vilket är tur så att de har några kyrkor kvar.


Staden är full av en massa charmiga restauranger som serverar genuin grekisk mat, och maten smakar för det mesta utsökt och kostar ca. 9-13€ för en middag och ett glas vin kostar ca 2€ så låt dig smakas och testa gärna deras rätter som de rekommenderar så man inte fastnar i Slovaki träsket. På kvällarna när belysningen tänds så blir det om möjligt ännu vackrare och mysigare.

Hamnen i Molivos i skymningen
Solnedgång sett från ruinen
Molivos by night

Om du känner för att uppleva Grekland och njuta av landskapet/maten/atmosfären och värmen från både solen och alla som bor här så rekommenderar  jag en resa till Molivos/Mithymna på Lesbos. Jag tror detta resmål är perfekt för återhämtning, fågelskådning, om man reser själv eller som par. Om man reser med barn, eller vill ha puls med fester så ska man helt klart välja något annat resmål.

Kram Cissi :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar